FISH AND FISH OIL FOR PREVENTION OF CAD


See also under Ventricular Arrhythmias

Initial interest sprung from low rate of CAD in Greenland Eskimos who eat lots of seal and fish; rich in omega-3-polyunsaturated lipids


Animal studies have shown that intimal hyperplasia, an intermediate step in atheroscleosis, can be decelerated with cod-liver oil

Studies in humans have shown inconsistent results as of 1999 for either primary or secondary prevention

  • Prospective population studies have shown lower risk of CAD among men and women with even low (1-2 servings/wk) dietary fish intake (RR 0.83 for coronary death with any amount of fish vs. little-or-no fish (sig.) in a meta-analysis of 19 cohort and case-control studies; Am. J. Cardiol. 93:1119, 2004--AFP)
  • US Physicians' Health Study looked prospectively at 20,000 men 40-84yo, free of MI, cerebrovascular disease, and Ca at baseline followed x 11y & incidence of sudden cardiac death; after controlling for age, ASA and beta-carotene use, and CAD risk factors, men who consumed fish 1 or more times per week had RR of sudden cardiac death of 0.48 (95% CI 0.24-0.96) c/w men who consumed fish less than Qmo; no sig. diff. with increasing intake. Also ass'd with decrease in total mortality (RR 0.70, 95% CI 0.55-0.89 for same comparison groups) (JAMA 279:23, 1997--abst)
  • 11,324 pts with MI in previous 3mos randomized to 1g/d of fish-oil, 300IU/d of vit. E, both, or neither. All were on antiplatelet agents, beta-blockers, and ACEIs. Over avg. 3.5y f/u, RR of overall mortality was 9.2% in fish oil group c/w 11.4% in placebo group (sig.); addition of vit. E conferred no additional benefit (see Antioxidants for Prevention of CAD for that data) (Lancet 354:441, 1999--JW, AFP)
  • 223 pts with coronary stenosis > 20% who had undergone or been scheduled for revascularization of one coronary artery were randomized to omega-3-fatty acids vs. placebo; after 2y, % of pts with increased luminal size in affected coronary artery was sig. higher in omega-3-fatty acid group, but overall comparisons of angiograms between groups did not show statistically sig. differences. Omega-3-fatty acid group had nonsig. fewer cardiovascular events than the placebo group (Ann. Int. Med. 130:554, 1999--JW)
  • In a Cochrane meta-analysis of 48 randomized studies (which combined primary and secondary prevention cases) involving over 30,000 patients, there was no sig. diff. in overall mortality, incidence of cardiovascular events, or incidence of cancer with use of either fish oil supplements (either with long-chain or short-chain omega-3 fatty acids) or instructions to eat more oily fish (BMJ 332:752, 2006--AFP)
  • In an open-label trial involving 18,645 pts with dyslipidemia randomized to eicosapentaenoic acid (EPA) 1.8g/d or no EPA in addition to statin therapy, over mean 4.6y f/u, incidence of the primary endpoint, major adverse coronary events, was sig. lower with combination than with statin therapy alone (2.8% vs. 3.5%); no sig. diff. in incidence of sudden death or coronary death. Difference in primary endpoint was sig. for subgroup who had prior h/o major coronary events (8.7% vs. 10.7%) but not for those with no such history ("JELIS" Trial; Lancet 369:1090, 2007--JW)
  • In a meta-analysis of 12 randomized trials involving nearly 33,000 pts of fish oil supplements, fish oil use was associated with a sig. reduction in cardiac death (RR 0.8) but no sig. reduction in all-cause mortality (BMJ 338:a2931, 2008-JW)
  • Note--A synthetic preparation of omega-3-acid ethyl esters is marketed as "Omacor" for treatment of hypertriglyceridemia at a recommended dose of 4g divided QD-BID; shown to reduce TG and elevate HDL in small randomized studies