
From: Daniel Waugh <dwaugh@U.WASHINGTON.EDU>  
Author's Subject: Shamin on Muscovite kuranty  
Date Written: Mon, 30 May 2011 07:58:14 -0700  
Date Posted: Tue, 30 May 2011 10:58:14 -0400 
 <http://h-net.msu.edu/cgi-bin/logbrowse.pl?trx=vx&list=h-
earlyslavic&month=1105&week=e&msg=Z5/D/%2bqcaeZDxVnKa584yQ&user=&pw=>
 
S. M. Shamin, Kuranty XVII stoletiia. Evropeiskaia pressa v Rossii i 
vozniknovenie russkoi periodicheskoi pechati. Moskva-S.-Peterburg: 
Al’ians-Arkheo, 2011. 
 
I should start by indicating the degree of my involvement in Stepan 
Shamin’s topic.  His subject is one on which I, and my co-author, 
Ingrid Maier (Uppsala University), have worked on extensively.  We are 
currently writing a book that encompasses much of what Shamin’s does 
(but, we expect) will complement it by bringing in a good deal of 
comparative material.  He is a co-author with Prof. Maier of several 
articles; they both now are heavily involved in the ongoing project to 
edit and publish the Muscovite kuranty (the translations/summaries 
of foreign news accounts). This is an excellent example of the kind of 
fruitful scholarly collaboration which is now possible but never could 
have happened back when I began to work on this topic in the Dark Ages 
(the 1960s).  While I am not involved in the kuranty publication 
project, Shamin cites (perhaps over-generously) some of my work.  What 
follows here is not intended to be a full review of his book. 
 
He limits his topic in the first instance by the chronology of when the 
term “kuranty” first came to be used in Muscovy to identify the foreign 
news sources and translations (ca. 1650) and when the acquisition of 
foreign news became regularized through the extablishment of the 
foreign post in the middle of the 1660s. The acquisition of foreign 
news was a government enterprise which contrasts with important aspects 
of the development of news communication in most of the rest of Europe, 
even as it is intimately linked with those developments. 
 
Shamin’s most intensive focus is on the relatively short period of 
Fedor Alekseevich’s reign (1676-1682), the subject of his kandidat 
dissertation on which the current book is based.  On the one hand then, 
many important aspects of the acquisition of foreign news prior to the 
second half of the 17th century receive little attention.  On the other 
hand though, one of the book’s important contributions is to move us 
ahead into the question of what happens to the by then well-established 
mechanisms for obtaining foreign news at the time Peter the Great 
decided to have Russia’s first newspaper (Vedomosti) published in 1702.  
Given the fact, as Shamin argues, that the kuranty were mainly 
considered important for their relevance to Muscovite foreign policy, 
it may seem odd that for much of Peter’s reign after 1700, they ceased 
to be compiled  (the Vedomosti were primarily intended for domestic 
propaganda).  While the subject is explored only suggestively here, 
what we might consider operative foreign news now came directly from 
Russian diplomats abroad in the era when resident embassies were 
becoming increasingly the norm. 
 
The book contains a good deal of material on the Muscovite post and on 
the frequency and speed of the acquisition of foreign news, which 



 2

fluctuated during the last three decades of the 17th century.  Arriving 
at persuasive statistical evidence on these matters is often hindered 
by gaps in the documentary record, although there is enough information 
to provide some reasonable estimates.  It should hardly surprise us 
that the government’s interest in foreign news very much seems to have 
depended on the particular tensions of the moment in Muscovite wars and 
diplomacy. 
 
The book is a mine of information on a number of interesting topics 
contained within the foreign news accounts.  One of the most 
substantial chapters deals with the Muscovite government’s interest in 
what was published about Russia and the degree to which it in turn may 
have influenced such reportage abroad.  Shamin’s material complements 
that in Martin Welke’s study based on the foreign sources (published 
years ago in FOG). There are also sections on news about wonders of 
nature, on what were believed to be miraculous occurrences, on the 
various religious disputes in Western Europe, on ceremonial at European 
courts, and much more. Shamin’s examples (usually presented as longish 
quotations from the texts) include a lot that are previously unknown, 
at the same time that he seems to be consciously avoiding discussing in 
any detail ones analyzed by others (yours truly included) which would 
flesh out the material. 
 
Curiously, perhaps, there is very little here on the news that might 
have had a bearing on foreign policy decisions—that is, news that 
indeed was being translated on wars, diplomacy, etc.  This is a thorny 
problem for anyone dealing with the kuranty, since the only way really 
to assess such evidence is to place it in the context of a thorough 
study of all the relevant documentation regarding foreign policy 
decision-making, a task that goes far beyond what could reasonably be 
attempted here.  What we end up with then is an assertion of the 
kuranty’s importance for the making of foreign policy, but 
distressingly few concrete examples where that can actually be 
demonstrated.  I am still puzzling over how to tackle this challenge, 
short of spending the next twenty years on it, a luxury in which I do 
not intend to indulge. What we have here is a lot on what we can learn 
from the annotations about the reading of the texts to the tsar and 
boyars (a more or less regular practice) and on other kinds of 
annotation that may or may not suggest to what degree locations of 
European cities or regions were unfamiliar (and therefore needed to be 
glossed by the translators). 
 
Apart from the possible role of the kuranty for government decision 
making, there is an equally interesting question of the degree to which 
the foreign news “escaped” the chanceries and made it into wider 
circulation.  Foreign news was considered to be privileged (a state 
secret, if you wish).  Yet occasional translations which constituted 
part of the kuranty are to be found in manuscript contexts outside of 
the chancery milieu. Shamin brings together here a good many examples. 
What we are to make of this material is another of the thorny problems 
to which there is no easy solution, since ownership of a manuscript and 
the selection of works in it may not tell us much about its owner and 
what he was thinking or reading.  It may be safe to generalize that the 
knowledge of foreign news contributed to the “Europeanization” of the 
Russian elite, but to appreciate fully what that may have meant 
requires a much more thorough look at the elite culture of the late 17th 



 3

century than could reasonably be attempted in this book. Even then, 
much will remain quite speculative. 
 
There is a lot here which will contribute to the ongoing publication of 
the kuranty in the series inaugurated in 1972 and most recently 
embodied in Vol. 6, which (thanks to Ingrid Maier) is the first to 
provide an extensive collection of the foreign source texts for the 
translations.  Shamin’s work in sorting the archival collections (an 
appendix here summarizes some of the results) is essential preparation 
for the successful continuation of this series. 
 
His book also should stimulate additional inquiry into the 
“transitional” period of the first quarter of the 18th century, 
concerning which he offers tantalizing ideas, but whose full analysis 
has to be the subject of another book. We still know all too little 
about communication, the flow of information, and its influence in 
“early modern” Russia. We also should want to treat this subject in a 
comparative European context, concerning which much has been written 
about the revolution in communication created by the establishment of 
the press and its ostensible relationship to the emergence of the 
“modern” world. 
 


