BELL LABS

I
- ...-\J Double trouble
- - Is there more than
one Saddam Hussein

| outthere?

I 421

Poor health
Global anti-malaria
programme needs
reorganization

p422 o

d p423

People power
Residents resist plan

bioweapons lab

news

Last in line
Bactrian camel on
UN’s most
endangered list

D425

©0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000

Misconduct finding at Bell Labs
shakes physics community

Geoff Brumfiel, Washington
Physicists are coming to terms this week with
one of the most audacious scientific frauds
ever uncovered. The research in question was
carried out at one of the world’s best-known
industrial laboratories and published in top
journals — including this one (see editorial
statement on page 425).

An independent committee charged with
reviewing work done by Jan Hendrik Schén
at Bell Laboratories in Murray Hill, New

Jersey, released its findings on 25 September.
It found a “preponderance of evidence” that
he falsified or fabricated data in 16 of the 24
alleged cases of misconduct that it looked at,
involving 25 published research papers.

“Hendrik Schon showed reckless disre-
gard for the sanctity of data in the value
system of science,” said the report of the
committee, which was chaired by Malcolm
Beasley, an electrical engineer at Stanford
University in California. Bell Labs — part of
telecommunications corporation Lucent —
fired Schon the evening before the findings
were released. But the affair is far from over,
with physicists asking not only what could
have been done to prevent the fraud, butalso
what will become of more than 100 papers
that Schdn authored since arriving at Bell
from Germany in 1998.

In a statement accompanying the report,
Schénadmitted to making“mistakes”, but said
that he“never wanted to mislead anybody or to
misuse anybody’s trust” He added: “I truly
believe that the reported scientific effects are
real, exciting, and worth working for.” He was
unavailable for further comment.

Schén’s work to create transistors out of

Bell Labs: reinforcing in-house peer review in
the wake of scientific misconduct verdict.

single molecules and induce superconduc-
tivity in carbon ‘buckyballs’ won him
acclaim, and his findings adorned the
covers of Natureand Science. But researchers
struggled to replicate his results, and as
Schén’s publication list grew, so did the
community’s scrutiny. In May, a group of
researchers informed Bell Labs that they had
discovered a series of three graphs that

Jan Hendrik Schon: fired from Bell Labs after
an inquiry found falsification of data.

According to the Beasley report, Schdn used
many different techniques to fabricate and
falsify data for his papers. These ranged
from the use of mathematical formulae
instead of data to plot points on a graph, to
reusing data from one experiment in plots
associated with another one. In addition,
says the report, he often changed his
account of how data were collected, when
questioned by investigators.

One experiment used large electric fields
to induce superconductivity in carbon
buckyballs (J. H. Schén, Ch. Kloc & B. Batlogg
Nature 408, 549; 2000). The report catalogues
how Schon used a mathematical function to
create a graph of the buckyball’s electrical
resistance as a function of temperature.

“Figure 32 [Fig. 1 of the paper (right)]
shows an amazing systematic variation of

NATURE |VOL 419|3 OCTOBER 2002 | www.nature.com/nature

Keeping up appearances

the resistance versus temperature,” the
report says. “Even the deviations are
reproduced with high precision between the
various curves... Itis clear that these are not
real data: they have been generated using a
mathematical function.”

Initially, Schdn described how the
apparent smoothness of the curve could
result from smoothing of real, noisy data
points. But, when faced with the reality that
such smoothing could not explain the
extraordinary fit, he acknowledged that the
data were in fact spliced-in analytic functions.
“| thought that a smoother curve would look
much better,” he told the committee.

After admitting this falsification, Schén
suppliedaplotshowing morerealistic
curves,butnotthe original data. Schon told
the panel that he had deleted all his primary

© 2002 Nature Publishing Group

Source: Gate
m

Gy crystal

Channel registance (arbitrary units)

L
0 10 20 30 a0 50 60
Temparature (K}

databecause hiscomputer at Bell Labs was
shortof memory. G.B.
Uhttp://www.lucent.com/news_events/
researchreview.html

419

JAMES LEYNSE/CORBISE




news

appeared identical in different publications,
down to what should be random noise (see
Nature 417, 367; 2002). This revelation,
together with additional suspect graphs, led
Bell to convene Beasley’s panel.

“The report shows that scientific mis-
conduct occurred,” says Beasley. “But there
are other questions to ask.” The panel also
took a close look at Schén’s most frequent

- co-authors:  Christian
Kloc, Zhenan Bao and
his supervisor Bertram
Batlogg. “We found it
very difficult to deal with
the issue of the responsi-
bility of co-authors,”says
Beasley. The committee
cleared Kloc and Bao of
any wrongdoing, but it
raised questions about
Batlogg, who left Bell in
autumn 2000 for the
Swiss Federal Institute of
Technology in Zurich,
but whose name contin-
ued to appear on Schon’s
papersthroughout 2001.
The report asks if Batlogg should have
“insisted on an exceptional degree of valida-
tion of the data in anticipation of the scruti-
ny that a senior scientist knows such extraor-
dinary results would surely receive” or even
“crossed the line of trust and questioned the
integrity of the data” Inthe end, it says: “The
Committee does not consider itself qualified
to make aspecific judgement in thiscase.”

Some researchers close to the case claim
that some responsibility must rest with the
co-authors, particularly Batlogg. “You can't
just take the kudos of authorship and then
say, ‘It's not my fault,” says Charles Lieber, a
chemistat Harvard University in Cambridge,
Massachusetts, who was one of the first to
note problems with Schon’s data. “I think the
buck stopped at Batlogg,” asserts Arthur
Ramirez of Los Alamos National Laboratory
in New Mexico, who has
devoted his own research
to replicating one of
Schén’s results.

“As  co-author |
acknowledge a responsi-
bility to ensure the
validity of data in publi-
cations,” Batlogg said
in an e-mail. “I have
learned, with the deepest
of regrets, that the verifi-
cation measures | have
followed in this extra-
ordinary case were not
adequate to prevent or
uncover scientific mis-
conduct. | have placed,
in retrospect, too much
trust in my highly talent-
ed collaborator.”

Battlogg: regrets in
retrospect.

Beasley: headed
investigation.

420

Bao and Kloc prepared materials for
Schodn’s experiments and are not regarded as
sharing responsibility for his findings.

Researchers are now asking if Bell Labs
management should have had a tighter grip
on what its staff were doing. “This has to be
a management failure on some level,” says
Nobel laureate Philip Anderson of Princeton
University in New Jersey, a former Bell
researcher. Cherry Murray, vice-president of
physical sciences at Bell, says that the labora-
tory responded promptly to two complaints
it received about Schon’s work, in October
2001 and February 2002. “In both cases
Schén was very apologetic and the explana-
tions did seem to reflect honest mistakes,”
Murray says, “but with 20:20 hindsight, these
cases should have alerted us to fraud.” She
adds that steps have been taken to reinforce
peer review inside the lab — including the
creation of an internal server where all
papers must be posted before submission for
external publication.

Othersask why editors at journals, such as
Nature and Science, weren’'t more suspicious
of Schon’s astonishingly high publication
rate. Some critics charge that journals
ignored negative feedback from the commu-
nity because they wanted to publish high-

profile work. “Nature’s editorial and referee-
ing policy seems to be influenced by the
newsworthiness of the work, not necessarily
its quality,” says Anderson. “And Science
seemsto be caughtup inasimilar syndrome.”

But Karl Ziemelis, physical sciences
editor at Nature, says that there was no
evidence of wrongdoing when the papers
were accepted for publication. “On several
papers, referees had questions over the inter-
pretation of the data,” Ziemelis says.“But they
were nearly unanimous on the importance of
thefindings” (see Opinion, page 417).

“You can’t design a peer-review system
that’s an absolute guarantee against clever
fraud, but obviously when something like
this happens, you're going to look at your
practices,” adds Donald Kennedy, Science’s
editor-in-chief.

Journal publishers now have to decide
what to do about the status not just of the 25
papers reviewed by the Beasley panel, but also
of therestof Schon’s published work. Kennedy
and Ziemelis both say that their journals will
request retractions of the papers named as
fraudulent by the committee. Science had not
decided what to do about the other work, but
the co-authors on all Schdn’s Nature papers
will be asked if they want to retract.

Rising star crashes back to Earth

Alison Abbott, Munich

Jan Hendrik Schon (right), who turned 32
in August, was truly the Wunderkind of
German physics.

In a society where young scientists often
struggle to establish themselves, Schon’s
extraordinarily successful track record gave
him almost legendary status. And until doubts
arose about the integrity of his work earlier
this year, he was poised to return to his
native land in glory — as the youngest ever
co-director of one of the prestigious Max
Planck Institutes.

Schoén’s meteoric career began at the
University of Constance, where he studied
physics as an undergraduate and then com-
pleted a PhD in 1997. In Constance he is
remembered not just as a brilliant student,
but as a self-effacing young man, well liked
by colleagues, whose research was seen as
diligent and solid.

His PhD topic was the development of
semiconductor systems for use as solar cells.
He tried to develop a junction between two
copper selenide semiconducting materials
that would convert light into electric current.
He failed to build the junction — other
groups later also failed to get the same sys-
tem to work — but his well argued thesis
won him a strong recommendation for a
postdoctoral position at Bell Laboratories,
supported by an 18-month grant from

© 2002 Nature Publishing Group

Germany’s main grant agency, the DFG.
Schon impressed colleagues at Bell Labs,
and was offered a permanent position. For a
few months at the beginning of 2001 visa
problems sent him back to Constance, where
he continued working on his Bell Lab
projects. It was a time of breathtaking
productivity: Schon wrote a paper every

NATURE |VOL 419|3 OCTOBER 2002 |www.nature.com/nature




Ramirez says that he now questions
everything Schon has published. Colleagues
have passed him eight more suspicious
figures, including one that appeared in a
Nature article not previously implicated
(J.H.Schdn, Ch. Kloc and B. Batlogg Nature
406, 702; 2000). Lieber says that “any paper
Schoén was first author on since arriving at
Bell Labs should be withdrawn”.

Along with many other physicists,
Myriam Sarachik of the City University of
New York, president-elect of the American
Physical Society (APS), believes that science
is self-correcting, and that Schon’s fraudu-
lentworkwill eventually be eitherignored or
discarded. “The scientific method does ulti-
mately weed out thissort of thing,” she says.

Nevertheless, Sarachik says, the APS
will review its misconduct policy in light of
the Schon case and another high-profile
fraud case involving the claimed discovery
of element 118 (see Nature 418, 261;2002).
The society may also develop programmes
toteach graduate studentsgood laboratory
practice, and designate an ombudsman to
receive complaints of misconduct. “These
latest episodes have made us realize that
we'd better look at how we conduct our
business,” Sarachik says. n

BELL LABS

eight days on average during 2001, accord-
ing to the Beasley report.

Schon’s overnight success prompted the
Max Planck Society to create a co-director-
ship especially for him at the Max Planck
Institute for Solid State Research in
Stuttgart. Eighteen months ago it initiated
the lengthy Berufung process, a delibera-
tion over a candidate’s suitability that
normally precedes a formal job offer.

“The procedure was, as usual, very care-
ful and involved a lot of evaluators, none of
whom raised objections,” says the insti-
tute’s managing director, Martin Jansen.
“During interviews, Schon came over as a
very kind and impressive personality who
presented his work very convincingly.”

Schén had signed no agreement with
the Max Planck Society, but negotiations
over his employment package had begun
when suspicions about his work surfaced
publicly. Negotiations were then put on ice,
and Jansen has now recommended their
cancellation.

Meanwhile, the DFG is studying the
report’s findings to see if the work that it
supported involved misconduct. If so, says
a spokeswoman, the DFG will immediately
embark on its own inquiry. Sanctions for
misuse of DFG funds range from a public
warning to a demand for the return of
grant funding. n

NATURE |VOL 419|3 OCTOBER 2002 | www.nature.com/nature

Saddam gives viewers double vision

Quirin Schiermeier, Munich
Rumours that the Iraqi dictator Saddam
Hussein uses doubles have been endorsed by
a German face-recognition expert, who says
he has evidence that television pictures of
Saddam are really of his doppelgangers.
Commissioned by the German public TV
network ZDF, Dieter Buhmann, a forensic
scientist at Saarland University in Homburg,
analysed 450 photographs of Saddam from
the ZDF’s archives and found significant
deviations. “There is clear evidence that
Saddam has used doubles in all but one
appearance in public since 1998,” he says.
Buhmann used an unpublished computer
method that he first presented at the 2000

news

A

meeting of the International Association for
Craniofacial Identification in Washington.
Chris Solomon, a biometricist at the
University of Kent, says the results are
plausible, but should be interpreted with
caution. “You can never be totally sure
whether or not two people are identical
from the basis of photographs,”hesays. =

Former ImClone chief faces
allegations of past misdeeds

Jonathan Knight, San Francisco

A biotechnology entrepreneur who is facing
high-profile charges of insider trading on
the US stock market was repeatedly fired for
suspected misconduct during his research
career, according to allegations published by
The Wall Street Journal.

Afront-page story in the US newspaper on
27 September claims that Samuel Waksal, the
former chief of biotech firm ImClone Systems
in New York, was dismissed over questions of
misconduct on four occasions in the 1970s
and 1980s. Each time he quickly landed
another research job at a prestigious institu-
tion, the story says. Scott Tagliarino, a
spokesman for Waksal at Rubenstein Associ-
ates in New York, says that Waksal had no
commentto make on the allegations.

But if true, the story highlights the diffi-
culties faced by US institutions in trying to
police scientific misconduct. University
lawyers often prohibit faculty members from
telling a suspect’s prospective new employer
that a misconduct investigation is under way,
experts in scientific conduct say. And even if a
scientist is found guilty, the university may
keep quiet to avoid being sued for libel, says
David Goodstein,aphysicistand vice-provost
of the California Institute of Technology who
developed its policy onscientific misconduct.

Waksal is currently under investigation
for allegedly informing friends, including
homemaking celebrity Martha Stewart, of
the impending rejection by federal regula-
tors of ImClone’s star cancer drug Erbitux,
allowing them to cash out their stock.

According to the Journal article, he was
ejected from a lab at Stanford University in
1974 on suspicion of lying about obtaining
certain reagents. His employer at the time,

© 2002 Nature Publishing Group

biologist Leonard Herzenberg, confirmed this
account in an interview on 30 September,
adding that he told Waksal’s next employer of
his concerns by telephone with Waksal on the
line—but that Waksal denied having lied and
the warning went unheeded. “He was a real
charmer,” Herzenberger says. “He charmed
everybody; people believed him.”

But the problems continued, the Journal
alleges. Waksal lost subsequent positions
amid concerns about misconduct, it says, at
the National Cancer Institute in 1977, at
Tufts University School of Medicine in
Boston in 1982, and at the Mount Sinai
School of Medicine in New York in 1985 —
the year he founded ImClone. Henry Wortis,
who collaborated with Waksal at Tufts, told
Nature that he heard about the allegations of
misconduct from several colleagues during
the 1980s, after Waksal failed to deliver mate-
rials promised inacollaboration. n

Samuel Waksal: questions raised over his career.

421

ZDF

D. COOK/AP



